Rehberlik

 

  • Muş Alparslan üniversitesinin  Psikologu  Fatma AKÇA YILMAZ  ve Çocuk gelişimi ve özel eğitim uzmanlarımızla düzenli  veli görüşmeleri , öğrencilerin gelişimsel takibi ve gelişimsel değerlendirme ile ailelere rehberlik desteği.
  • Ayda iki defa olmak üzere aile ve çocukla iletişim konulu eğitimler  uzmanlarımızın desteğiyle verilmekte.

 

ARAŞTIRMA YAZILARI

AİLE EĞİTİMİ NOTLARI: 

ANAOKULU SEÇERKEN; 5B

Bilgilendirme: Anaokullari çocuk gelisimi ve egitimi hakkinda hizmet veren kurumlardir.

Çocuk Gelisimi Nedir? Büyüme ve gelisim karsilikli iliski içinde farkli iki kavramdir. Büyümek, vücut agirligi, boy uzunlugu, yas artisi ile birlikte izlenir. Büyümede saglikli beslenme, etkilesim önemlidir. Gelisim; hareket etme, düsünme, düsüncelerinin farkina varma, duygularini ifade etme, iliski kurmaya yönelik bir süreçtir. Gelisim çok boyutludur, bir bütündür. Bir gelisim alanindaki degisim, diger gelisim alanlarini da etkiler. Gelisim süreklidir, çevreyle etkilesim içindedir. Gelisimi desteklemek, çocuga uyaran vermekle, yasina uygun becerilerinin olanaklarini tanimakla olur. Gelisim sürecinde çocuklar bireysel farkliliklarini genetik özellikler ve bulundugu çevrenin sagladigi olanaklarla iliskili olarak gösterirler.

Nitelikli Bir Anaokulunda Temel Egitim Etkinlikleri

  • Serbest Zaman Etkinlikleri: Oyun oynama, taklit ve model olma, yoluyla sosyal roller benimseme, bedenlerini kullanma, duygu ve düsüncelerini ifade etmeyi yönelik etkinlikler serbest zaman etkinliklerindendir.
  • Manipülatif Etkinlikler: Temel ögrenme becerilerinde el-göz koordinasyonu, dikkat, deneyerek ögrenme, küçük kas gelistirme, yaraticiliklarini destekleme gibi etkinlikler manipülatif etkinlik örneklerindendir.
  • Kavram Etkinlikleri: Renk, sayi, zaman, mekanda konum, yön, ses bilgisi, farkliliklar, benzerlikler, matematik, kavram çalismalari, sekil bilgisi, yapi-doku bilgisi, matematik ve çizgi çalismalari kavram çalismalarindan bazilaridir.
  • Türkçe’ye Yönelik Etkinlikler: Kitaplar, ansiklopediler, kuklalar, görsel ve isitsel algiya yönelik etkinlikler, egitim setleri çalismalari, ilkokula hazirlik çalismalari sayilabilir.
  • Sanat Etkinlikleri: Çocuklarin yaraticiligini, yeteneklerini ve el becerilerini desteklemeye yönelik etkinlikler (boyama, kesme-yapistirma, yogurma), seramik, kil çalismalari, kolaj çalismalari, serbest resim sanat etkinligi örneklerindendir. Isbirligi, paylasma ve dayanismaya yönelik panolar sergi için kullanilmalidir.
  • Bunlarin yaninda, dans-devinim, ritm, drama, müzik çalismalari nitelikli ve yaslarina uygun olmalidir.
  • Okula Hazirlik Etkinlikleri: Egitim setleri olabilecegi gibi, çalisma sayfalari, kalem tutma, yazma egzersizleri, ses algisi ve ses alistirmalari sayilabilir.

AILE DANISMA VE ILETISIM BILIMI

Bu birimde ailelerle etkilesim, isbirligi, aileye yönelik egitim ve aile katilim programlari yillik olarak hazirlanmalidir. Olasi problemlerde kimlerle nasil görüsecegi bilinmelidir.

ÇOCUKLARIN GELISIM TAKIPLERI

Çocuklarin gelisim düzeylerini, okula hazir bulunusluk ölçeklerinin ve kontrol listelerinin kullanilmasi, çocuklari tanima, eksikliklerini giderme, egitim programi gelistirme açisindan önemlidir.

Beklentiler: Anaokulu seçiminde her ailenin gereksinimleri ve beklentileri farklilik gösterir. Öncelikle kendi yasanti özelliklerine göre etki altinda kalmadan öncelikler listesi olusturmalidir.

a)Anne baba olarak anaokulundan neler bekleniyor, belirlenmelidir. b)Çocugun gereksinimleri neler, listelenmelidir. Beklentilerle, gereksinimlerin seçilen anaokulunda örtüsmesi önemlidir.

Bilgilenme: Nitelikli bir anaokulunda bulunmasi gereken en temel özellikler;

ANAOKULUNUN FIZIKSEL YAPISI:

  • Anaokulu binasi aydinlik, havadar mi?
  • Giris çikis güvenlik önlemleri alinmis mi?
  • Çocuklarin oynayabilecegi genis mekanlar var mi?
  • Iç mekanlardaki esyalar çocuklarin boyutlarina uygun mu, güvenligi saglanmis mi?
  • Anaokulundaki iç mekanlarda hijyen kosullari uygulanmakta mi?
  • Anaokulundaki düzenleme belli bir amaca göre planlanmis mi?
  • Anaokulunda uyku ve yemek alanlari ayri planlanmis mi?
  • Anaokulundaki oyuncaklar ve materyaller gelisim alanlarina göre çesitlilik gösteriyor mu?
  • Anaokulu bahçesinde açik hava etkinliklerine uygun düzenleme yapilmis mi?
  • Anaokulunda kurumun felsefesini yansitan yazi, fotograf ve çocuklarin fotograflarini görebildiniz mi?

ANAOKULUNA AIT GENEL BILGILER:

  • Randevu kurallarina uygun olarak, kurumla kolayca iliski kurabildiniz mi?
  • Anaokulunda sizi karsilayan kisi güven uyandirdi mi?
  • Anaokulunda görev yapan personelle ilgili dogrulanabilir bilgiye kolay ulastiniz mi?
  • Alanindan mezun brans ögretmenleri var mi?
  • Egitim kadrosunda çalisanlar danismanlik hizmetlerinden, hizmet içi egitim programindan yararlaniyorlar mi?
  • Ailelere danismanlik hizmeti veren birim var mi?
  • Çocuk ve egitmen oranlari makul planlanmis mi? (0-2 yas 6 çocuga bir egitimci, 3-5 yas 12-14 çocuga bir egitimci, anasinifi 14-18 çocuga bir egitimci)
  • Ulasim için servis hizmeti var mi?
  • Çocuklarin gözlenen-saptanan davranislari için kurumun izledigi bir yöntem var mi?
  • Yemek listeleri, alaninda uzman bir kisi tarafindan hazirlanip velilere iletiliyor mu?
  • Anaokulunda çocuklarin saglik problemleri ile ilgili saglik elemani var mi?
  • Anaokulunda temizlik isleri için belirlenmis bir çalisan var mi?
  • Anaokulunun aylik ücreti ile ilgili anlasilir bilgi alabildiniz mi?
  • Kayit-kabul basvurulari ve tüm bilgileri içeren yazili doküman verildi mi?

KURUMSALLASMIS BIR YAPI IÇIN BU BILGILER ÇOK ÖNEMLIDIR

  • Kurumun belirledigi ya da benimsedigi bir egitim anlayisi var mi?
  • Kurumun felsefesine uygun egitim programlari, uzman kisiler tarafindan hazirlaniyor mu?
  • Uygulanan egitim programlari belirli araliklarla ailelere iletiliyor mu?
  • Planlanan egitim programlarinda, çocuklarin yas ve bireysel özellikleri gözönünde bulunduruluyor mu?
  • Anaokulu mekanlarinda bireysel ve grup etkinliklerine yönelik köseler, planlanmis mi?
  • Kurumda çocuklarin merak duygusunu uyandiracak/ gelistirecek materyaller mevcut mu?
  • Kütüphane ve fen çalismalarina yönelik alanlar var mi?
  • Çocuklarin ürünlerinin sergilendigi panolar mevcut mu?
  • Anaokulundaki çocuklarin gelisim özelliklerini kaydeden, yaptiklari ürünleri arsivleyen bireysel dosyalar var mi?

AILE DANISMANLIGI

  • Anaokuluna ilk basvurdugunuzda çocugunuzla ilgili sorularla karsilastiniz mi?
  • Anaokulu size; çocugunuza ve size verecegi hizmetlere yönelik yönetmelik sundu mu?
  • Ailelere çocugunun gelisimi ile ilgili problem durumlarda yardimci olacak danisman var mi?
  • Anne-babalara yönelik, çocuklarin gelisimi ve egitimi ile ilgili bilgilendirme toplantilari yapiliyor mu?
  • Bireysel organizasyon istekleri yanit buluyor mu?
  • Ailelerden talep geldiginde çocuklari okulda gözleme ya da izleme olanagi saglaniyor mu? (CCTV Sistemi gibi..)
  • Anaokulundan aldiginiz bilgiler sizde güven uyandirdi mi?

Belirleme: Çocugunuz için düsündügünüz anaokulu seçeneklerini sinirlamaz, aklinizdaki kurumlari gezerseniz, beklentilerinizin gerçekçi olma olasiligi artacaktir. Nitelikli bir anaokulunda olmasi gereken özellikler, anaokulundan beklentileriniz, bilgilendirme notlari önceden okunup özümsenirse, gözlem ve gereksinimleriniz daha gerçekçi olacaktir. Sicak bir sohbet atmosferinde bilgi edinmeye çalismak en dogrusu olacaktir. Bir anaokulu ikinci ya da üçüncü kez ziyaret etmekten kaçinilmamalidir. Son olarak nihai liste olusturup annne-baba beklentileri önem sirasina dizilirse, aykiriliklar elenerek dogru seçimi yapmaniz mümkün olacaktir.

Beraberlik: Seçeneklerde olumlu yönlerin çoklugu karar vermenizi saglayacaktir. Referans ve güven duygusu ile dogru kararin verilmesi kolaylasacaktir. Güven duydugunuz anaokuluna çocugunuzlla veraber gidip onun tepkilerini gözlemeniz de önemlidir. Çocuklarin anaokuluna uyum sürecinde anaokulu ile isbirligi içinde olunmasi gerektigi de unutulmamalidir.

ÇOCUGUNUZ IÇIN EN DOGRU KARARI SIZ VERECEKSINIZ. YAPTIGINIZ BU ÇALISMA SIZIN SEÇIMLERINIZDE YOL GÖSTERECEKTIR.

Çocuk Gelisimi Uzmani Serap Antepli